Hans Riedel, președintele Consiliului responsabil de vânzări, comandase o analiză care arăta că doar iconicul 911 și noul model Boxster cu un motor cu motor central nu ar fi suficiente pentru a conduce producătorul în viitor. Anton Hunger, fostul președinte al departamentului de comunicații al Comitetului executiv Wendelin Wiedeking, reamintește că era evident că mașina sport avea limitările sale pe piață. Acest lucru a fost evident de cercetarea de piata. Porsche ar fi fost din nou pe o spirală descendentă până la urmă.
A fost imposibil de evitat acest lucru, deoarece compania se uita în abis de ceva timp, raportând o pierdere în 1992 de 240 de milioane de mărci germane. Wiedeking, care era președintele consiliului de administrație și era purtătorul de cuvânt al acestuia din septembrie 1992, a reacționat rapid. A optimizat producția și a eliminat nivelurile ierarhice. A fost introdus și Boxster-ul. Compania a reușit să facă o schimbare și sa concentrat pe creșterea viitoare dincolo de piața mașinilor sport clasice.
Parteneri de cooperare: după Mercedes a venit Volkswagen
Au fost examinate cinci concepte de vehicule alternative pentru „al treilea Porsche”, dar în cele din urmă au fost luate în considerare în mod serios doar un transportor de persoane/minivan de lux și un SUV rapid și premium. SUA, care era cea mai mare piață pentru Porsche la acea vreme, au respins conceptul de transport de persoane. Hunger explică că monovolumele erau populare în America la acea vreme, în special în rândul familiilor cu venituri mici și celor cu copii. „Dar SUV-urile mari mergeau foarte bine la toate nivelurile de venit atunci.” Porsche căuta un partener care să creeze un nou model de acest tip și a găsit unul în zonă. Mercedes-Benz plănuise să lanseze Clasa M în 1997. Porsche era deschisă să se alăture luptei și să-și pună propriile accente.
Klaus-Gerhard Wolpert a fost primul vicepreședinte al liniei de produse Cayenne. El spune că parteneriatul Porsche/Mercedes, care fusese convenit în 1996, mergea bine, dar a ajuns să eșueze din cauza divergențelor de opinie cu privire la relația economică dintre cele două companii. Wolfsburg a fost locul potrivit pentru a găsi un nou partener. Deși Porsche și Volkswagen nu făceau încă parte din același grup de companii, Ferdinand Piech, președintele Volkswagen, a recunoscut potențialul de parteneriat. A fost strănepotul lui Ferdinand Porsche, fondatorul Porsche. Wolpert explică că Porsche a prezentat ideea lui Volkswagen și Ferdinand Piech a fost de acord că ar putea folosi o mașină similară cu aceasta.
Ca parte a proiectului denumit intern „Colorado”, decizia a fost luată în iunie 1997 de a colabora la proiectarea mașinilor cu platformă Porsche Cayenne/Touareg. Această decizie a fost făcută publică la puțin peste un an mai târziu. Inițial, numele Cayenne a fost ținut secret. Porsche era responsabilă de dezvoltarea SUV-ului, iar Volkswagen avea să se ocupe de producție. Ușile și interioarele erau foarte asemănătoare. Cu toate acestea, partenerii s-au diferențiat în ceea ce privește componentele importante. În primul rând, modelul sora Volkswagen nu era echipat cu motor Porsche și nici invers. Reglajul șasiului a fost, de asemenea, gestionat separat.
Obiectiv de dezvoltare: Noi standarde pentru siguranța rutieră și pe autostrăzi
Întrebarea cheie a fost cum proiectați o mașină care întruchipează performanța legendară a Porsche pe șosea, dar care poate concura și cu cele mai bune vehicule off-road din jur? Cayenne a fost un punct de referință atât pe drumurile asfaltate, cât și pe cele neasfaltate. Hunger spune: „Știam că, dacă construim un vehicul off-road, atunci performanța acestuia trebuie să se dovedească a fi extrem de convingătoare în off-road”. Felix Brautigam (pe atunci șeful departamentului de comunicare de marketing Porsche) a spus cel mai bine: „Cayenne este pentru o experiență dinamică de condus. Nu-i pasă cum arată suprafața”.
Wolpert a decis să facă un pas neobișnuit pentru a le oferi inginerilor săi o idee despre cerințele care vin cu dezvoltarea unui vehicul utilitar sport. Le-a instruit pe toți managerii mei de divizie responsabili să-și returneze mașinile de companie Porsche. În schimb, am cumpărat o varietate de SUV-uri, cum ar fi BMW X5, Ford Explorer și Jeep Grand Cherokee. Modelele erau conduse de colegi în fiecare zi și le schimbam la fiecare patru săptămâni.” Deși echipa lui Wolpert a mormăit inițial că a trebuit să renunțe la mașinile lor 911, întâlnirea constantă cu factori care au primit mai puțină atenție la Porsche, cum ar fi spațiul de depozitare iar înălțimea pragului de încărcare a permis o mai mare conștientizare a punctelor forte și a punctelor slabe ale concurenților.Wolpert spune: „Aceasta a fost o cheie a succesului nostru.” El este și astăzi convins de acest fapt.
Paris 2002: O premieră mondială cu „semnificație istorică”
Primul Porsche cu cinci locuri din lume a fost dezvăluit la Salonul Auto de la Paris în septembrie 2002, la patru ani după ce a fost luată decizia Cayenne. Wendelin Wiedeking, un organizator de evenimente pre-show la Hotel d’Evreux a spus că Porsche se confruntă cu „care ar putea fi cea mai mare problemă a sa”. „Aceasta zi, este clar în mintea mea, are o semnificație istorică pentru compania noastră”, a declarat Wendelin Wiedeking, președintele Comitetului executiv care a deținut această funcție din 2009 până în 2009. Cayenne a ajutat producătorul de mașini sport să ajungă pe noi piețe și clienții, în ciuda unor rezerve din partea fanilor săi.
„Cayenne a fost adoptat rapid de companie. Cluburile Porsche nu au fost la fel de entuziaste. Foamea își amintește că au fost vânturi puternice în contra. Cu toate acestea, cifrele au dovedit că Porsche este corect. Wiedeking și întreaga sa echipă de conducere au greșit. Porsche Cayenne nu a fost livrat la 25.000 de clienți pe an, așa cum era planificat inițial. Pe parcursul a opt ani de model, Porsche a vândut 276.652 de unități din prima generație, cunoscută și sub numele de E1, ceea ce echivalează cu mai puțin de 35.000 de vehicule pe an. Linia de producție trece acum la a treia generație ( E3), cu primul Cayenne deja din istorie. În 2021, au fost vândute peste 80.000 de Cayenne.
Porsche crede că Cayenne a oferit fundamentul economic pentru succesul pe termen lung, fără a-și compromite valorile bazate pe motorsport. Oliver Blume, președinte și CEO al Porsche AG, a declarat: „Cu Cayenne am reușit pentru prima dată să transferăm cu succes legenda Porsche pe un segment de piață complet nou”. „În ultimii 20 de ani, mașina noastră sport SUV a fost un vânzător de top și un motor de creștere. Dar asta nu este tot. Cayenne a deschis noi piețe pentru Porsche și a adus o contribuție semnificativă la internaționalizarea rețelei noastre de vânzări. ne-am lărgit în mod semnificativ baza de clienți.